Door ZZPfact Februari 18, 2018
Bij een eigen bedrijf hoort een eigen bedrijfslogo. Het is het visitekaartje van je bedrijf en daarmee het eerste beeld waar je klant mee in aanraking komt. Het logo zal de klant vaak voorbij zien komen op de facturen die je verstuurd. Het is over het algemeen de belangrijkste blikvanger op je factuur. Het is belangrijk dat jouw bedrijfslogo een weergave is van wat je met je bedrijf vooral wilt betekenen voor je klant. Denk aan kernwaarde als zakelijkheid, betrouwbaarheid, creativiteit, energie, betrokkenheid, spiritualiteit en/of loyaliteit.
Je zult voor jezelf eerst op een rij moeten zetten wat voor jou in je logo als belangrijkste punten naar voren moet komen. Vaak speelt de sector waarin je werkt een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan een bank, een dergelijke instelling heeft een logo nodig met een betrouwbare en zakelijke uitstraling. Als eigenaar van een camping die voor gezinnen is bedoelt wil je een logo met vooral gastvrije en vrolijke uitstraling. Weinig mensen zullen hun geld in bewaring geven bij een bank met een logo van een camping. En andersom zullen niet veel gezinnen naar een camping willen met de zakelijkheid uitstraling van een bank.
Je logo bestaat uit kleuren, vormen en één of meerdere lettertypes. Globaal maken deze drie onderdelen de uitstraling. Hieronder volgen een aantal vuistregels voor de keuzes en hun uitstraling.
De verzadiging van de kleur bepaald ook de kracht van zijn betekenis.
Ook vormen hebben hun betekenis. Vaak bestaat een logo niet uit een enkele vorm maar een combinatie van een aantal keer dezelfde vorm of verschillende vormen.
Naar schatting bestaan er zo’n 200.000 verschillende lettertypes. Deze kunnen worden onderverdeeld in 5 verschillende hoofdcategorieen. Dat zijn:
Uitstraling: traditie, respectabel, betrouwbaar, comfort.
Uitstraling: stabiliteit, fris, modern
Uitstraling: elegantie, passie, liefde, vriendschap, warmte, sympathie
Uitstraling: krachtig, stijlvol, chic, ontwikkeld, radicaal, vooruitstrevend
Uitstraling: vriendelijk, expressief, uniek, amusant
Met deze basiskennis kun je jouw logo de juiste boodschap meegeven aan de hand van de kleur, de vorm en het lettertype. Met dit voorwerk kan een grafisch designer je verder helpen. Uiteraard is dat niet gratis. De kosten variëren van honderd tot enkele honderden euro’s. Je kunt er daarom ook voor kiezen om een kant en klaar logotemplate te kopen via een webshop zoals Graphic River. Voor een paar tientjes heb je dan een logo wat je met een grafisch pakket bijvoorbeeld Photoshop Elements helemaal naar je eigen wensen kunt aanpassen.
Om logo te maken dat is afgestemd op jouw bedrijfsactiviteit en de uitstraling die je wilt hebben doorloop je het volgende stappenplan:
Met deze gegevens kun je naar een grafisch ontwerper gaan om een logo te laten maken of, een stuk goedkoper, een kant en klaar logo-template kopen.
Met een goed bedrijfslogo ben je een stap verder in het opzetten van je eigen bedrijf. Uiteraard ondersteunt ons factuurprogramma ZZPfact alle gangbare logo-formaten voor het gebruik op jouw facturen.