Door ZZPfact Juli 6, 2018
Als ZZP-er heb ik in de afgelopen jaren met vallen en opstaan dingen geleerd die bepalend waren voor de gezondheid van mijn bedrijf. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je inkomsten en uitgaven in de hand houdt. Alles naar de boekhouder of alles zelf doen? Welke opties heb je om tegenslagen op te vangen? Hieronder lees je daar meer over. Heb je aanvullingen of opmerkingen laat het me dan gerust weten via een reactie, een mailtje ton@snoei.net of via twitter @tonsnoei.
De inkomende en uitgaande geldstroom van jouw bedrijf wordt ook wel cashflow genoemd. Dat gaat over de aan jou betaalde facturen en over de lasten die jij moet betalen.
Om je cashflow gezond te houden moet je zorgen dat er voldoende geld instroomt om je uitgaande geldstroom te voeden. Oftewel er moet voldoende gefactureerd worden om je rekeningen en je salaris kunt betalen. Zonder klanten ben je natuurlijk nergens, maar heb je klanten dan wil dat niet zeggen dat je je geld automatisch krijgt.
Om niet financieel niet ‘leeg te lopen’ is het belangrijk te zorgen dat er precies evenveel, maar liefst minder geld uit gaat dan dat er binnenkomt. Dat betekent dat je controle moet houden over je kosten. Zorg in ieder geval dat je zelf inzicht hebt in je uitgaven. Over inzicht vindt je later meer informatie.
Hieronder tips om je kosten in de hand te houden:
Om te weten hoe je bedrijf er voor staat is inzicht in je financiële situatie superbelangrijk. Omdat de Belastingdienst ook inzicht in jouw bedrijfsgegevens wil, ben je verplicht een administratie te voeren. Dat betekent, als ZZP-er, dat je op de correcte manier facturen moet maken en bijhouden. Daarnaast zul je van al je uitgaven de bonnen/facturen moeten bewaren.
Het is prima mogelijk dat je de ‘administratieve rompslomp’ uitbesteed aan een boekhouder. Deze zorgt dat je administratie netjes op orde blijft. Daarnaast kan deze diverse aangiftes voor je verzorgen. Echter, dat is geen excuus om zelf niet precies te weten hoe het er met je bedrijf voor staat. Het nadeel van het hebben van een boekhouder is dat er geen noodzaak is om zelf volledige inzage te hebben in je financiële situatie.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur mijn administratie helemaal zelf te doen en af en toe te laten controleren door een boekhouder. En, vergis je niet, jij bent en blijft de enige die volledig verantwoordelijk is voor jouw administratie. Dus ook voor de fouten van je boekhouder. Verdiep je daarom in de financiële kant van je bedrijf dan kom je niet voor verrassingen. Als je je realiseert dat de financiële gezondheid verdergaat dan het saldo van je bankrekening heb je je eerste stap in de goede richting gemaakt. Inzicht in onbetaalde facturen
Als je gemakkelijk kunt achterhalen welke klantfacturen er nog niet betaald zijn kun je daar op tijd actie op ondernemen. Zelf je facturatie maken in een spreadsheet kan prima, maar je bespaard vaak een hoop tijd en fouten door een echt factuurprogramma te gebruiken. Dat hoeft niet perse heel veel geld te kosten, maar kan zelfs gratis.
Zorg dat je overzicht houdt op de door jou te betalen BTW en inkomstenbelasting. Reserveer de bedragen indien mogelijk op een aparte bankrekening. Dan kom je nooit voor rare verassingen. Daarnaast vind ik het zelf wel handig om in mijn agenda een reminder te hebben wanneer ik me voor moet bereiden op de aangifte van de BTW en aangifte inkomstenbelasting.
Het is belangrijk om een financieel vangnet te hebben zodat je je bedrijf te kunnen continueren ook als het even tegenzit. Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je tegenslagen op kunt vangen:
Je komt nog wel eens ondernemers tegen (waaronder ikzelf) die gewoon dingen net even te snel willen en dan keuzes maken waar niet goed genoeg over na is gedacht. Als je denkt dat je ergens uit bent. Slaap er dan gerust nog een paar nachtjes over en doe onderzoek. Het makkelijkst is natuurlijk om je directe omgeving om advies te vragen zoals: partner, familie, vrienden of collega’s. Ik kom zelf dan nog wel eens tot een ander inzicht.
Een extreem voorbeeld daarvan vindt ik een uitzending van het TV-programma “Ik vertrek” waar ooit een ondernemer voorbij kwam die vertrok naar het buitenland om een restaurant over te nemen. Zij was duidelijk onervaren en betaalde € 25.000,- voor goodwill (= een bedrag dat je betaald voor het overnemen van klanten) aan de voormalig eigenaar. In deze situatie was dat hoogst ongebruikelijk. De Engelse eigenaar maakte gebruik van haar onwetendheid. Ze had in haar situatie geen dubbeltje hoeven betalen. Ze had het kunnen weten als ze zich maar even had verdiept in de lokale regels.
In zo’n geval kun je jezelf dan wel voor je kop slaan. Echter, fouten kun je maken. Gaat het fout bagatelliseer zoiets dan niet maar probeer er van te leren. Je kunt je best voorstellen dat 1 zo’n fout al kan leiden tot het failliet van je bedrijf. Zij deed dat niet, maar deed de hele zaak af als “ondernemersrisico”…
Ik hoop dat dit je helpt bij je onderneming, welke dat ook is. Heb je vragen, neem gerust contact op.